Czas na eko kampanie!

Aktualności
17 października 2018

Niedawno został opublikowany najnowszy raport Intergovernmental Panel on Climate Change nt. globalnych wyzwań klimatycznych. Niestety zmiany w środowisku naturalnym będą zdecydowanie bardziej dramatyczne niż przewidywano, a przestrzeń czasowa, w której nastąpią szacowana jest już za niespełna piętnaście lat! Sposobów na komunikację społeczną problemu, jaki mamy z ochroną środowiska naturalnego jest coraz więcej. Dostrzeżono to również podczas tegorocznej edycji festiwalu w Cannes, gdzie bardzo licznie nagradzano kampanie dotyczące właśnie ekologii. Jako partner pierwszej polskiej edycji Circular Week (Tydzień Gospodarki o Obiegu Zamkniętym) mamy okazję szerzej podyskutować o temacie.

Martwy wieloryb sposobem na komunikację

Większość produktów wytwarzanych przez światową gospodarkę wprowadzanych jest do obiegu w opakowaniu, które przez konsumenta traktowane jest jako odpad. Rynek opakowań ciągle się rozwija. W plastik pakowane jest niemalże wszystko: wędliny, sery, jogurty, mleko, napoje, makarony, owoce nawet warzywa w warzywniaku czy posiłki donoszone do firm. Można powiedzieć, że toniemy w morzu śmieciowego plastiku. Na wiosnę tego roku Komisja Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego przyjęła rezolucję w myśl, której plastikowe słomki i przedmioty jednorazowego użytku mają zostać zakazane w całej Unii Europejskiej już od 2021 roku. Magdalena Królak z On Board Think Kong podkreśla, że: Nie trzeba było długo czekać, bo już w czerwcu br., dotarły do nas informacje o znalezionym wielorybie w Tajlandii, którego przyczyną zgonu były połknięte plastikowe śmieci, w zawartości żołądka tego ssaka znaleziono ich aż 8 kg. Ten fakt uruchomił wyobraźnię i ruszyła komunikacja społeczna ludzi popierających zakaz picia przez słomki w nawiązaniu do tysiąca gatunków zwierząt, które giną przez produkowane przez nas plastikowe odpady jednorazowego użytku. Do akcji „TU PIJESZ BEZ SŁOMKI” zaczęły włączać się bary i restauracje oraz znane osoby. To bardzo dobry pomysł na kampanię społeczną, która w prosty sposób może wpływać na postawy. Temat wywołuje wiele dyskusji społecznych.

 

Emocje czy większe opłaty – co lepiej działa na społeczeństwo?

Na skutek unijnych przepisów w styczniu tego roku została wprowadzona w Polsce opłata recyklingowa. Miała być rewolucją i końcem darmowych reklamówek. Rocznie obywatele krajów UE zużywają ich około 100 mld[1]. W Polsce przed wprowadzeniem opłat za użytkowanie toreb ich zużycie wahało się od 250 do 300 toreb na mieszkańca, co dawało około 11 mld reklamówek rocznie.[2] Jaki będzie efekt końcowy jeszcze nie wiadomo. Oby rynek nie przeniósł się na zwiększenie zużywania darmowych reklamówek i opakowań jednorazowych. W tym przypadku istotna jest świadomość społeczna problemu, a nie tylko chęć uniknięcia dodatkowej opłaty. Jeszcze w tym roku państwa członkowskie UE przyjęły pakiet dyrektyw odpadowych. Recycling plastikowych odpadów opakowaniowych do roku 2025 roku ma wynieść 65 proc., a pięć lat później ma to być o pięć procent więcej. W Polsce poziom ten wzrósł z 38,9 proc. w 2010 roku do 57,9 proc. w 2016 roku. Recyklingowi poddawane jest mniej niż 30 proc. plastikowych odpadów, a 40 proc. z nich trafia na wysypiska. Rocznie na świecie powstaje 350 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, a Europa odpowiada za jedną czwartą z nich.

Wspomniany wieloryb stał się dobrym przykładem, jak edukować społeczeństwo poprzez działanie na emocje. Aby podkreślić dramatyczną sytuację i liczbę wyrzucanych plastikowych jednorazówek zaczęły powstawać instalacje, odwzorowujące postać wieloryba z zebranych odpadów plastikowych, w różnych zakątkach świata, np. gigantyczny wieloryb „Skyscraper” został zbudowany z pięciu ton odpadów z tworzyw sztucznych. To coś więcej niż przedstawienie wieloryba, to ponad 11-metrowa instalacja zrobiona z odpadów zebranych z plastikowej zupy, która unosi się na morzach i oceanach świata. Wieloryb – Skyscraper (the Bruges Whale) to przekaz dotyczący naszego obecnego stanu środowiska. Rzeźba jest mocnym przypomnieniem tego, co wrzucamy w nasze oceany, morza i rzeki – dodaje Królak.

 

Po co nam gospodarka obiegu zamkniętego?

Do zmian ma przyczynić się koncepcja gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ, circular economy). Dzisiejsza ekonomia i konsumpcja są oparte na wzorcu gospodarki linearnej natomiast idea gospodarki cyrkularnej to dbałość o możliwie najmniejsze zużycie zasobów naturalnych, używanie odpadów  jako surowców i ich przerabianie bez negatywnych efektów zewnętrznych. To będzie miało wpływ na cykl życia produktu, ponieważ surowce będą wielokrotnie ponownie wprowadzane do obiegu, nierzadko przechodząc z jednej gałęzi przemysłu do drugiej. Zgodnie z tą ideą produkty, materiały i surowce powinny „zataczać koło” czyli pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a odpady – jeżeli już powstaną – powinny być traktowane, jako surowce wtórne, które można poddać recyklingowi, przetworzyć i ponownie wykorzystać.

Badanie dotyczące zachowań konsumentów, które niedawno realizowaliśmy pokazało, że blisko 50% Polaków, podczas codziennych zakupów myśli o tym, co zrobi później z opakowaniem. Co drugi Polak najchętniej wybiera produkty z materiałów, których można poddać recyklingowi. Wielu z nas chodzi na zakupy z własnymi pojemnikami czy torbami wielokrotnego użytku, ograniczając w ten sposób zbędne opakowania. Często ponownie wykorzystujemy opakowania np. jako pojemniki do przechowywania domowych rzeczy lub jako element dekoracyjny.

 

Zrównoważony rozwój a kampanie edukacyjne

Obowiązek przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych ma każdy przedsiębiorca, który wprowadza produkty w opakowaniach. Nie ma tu podziału ze względu na typ opakowania. Na szczęście firmy nie postrzegają tego wyłącznie jako obowiązku, a raczej zobowiązania wobec ludzi i środowiska. Wiele firm, z którymi mieliśmy lub mamy przyjemność współpracować doskonale urzeczywistnia idee zrównoważonego rozwoju. W L’Oréal w Polsce i na świecie od kilku lat funkcjonuje tzw. Citizen Day, w ramach którego pracownicy – wolontariusze angażują się w akcje prośrodowiskowe na rzecz lokalnych społeczności, w których działa firma. Fabryka L’Oréal Warsaw Plant posiada z kolei bogata tradycję organizowania lekcji ekologii w okolicznych szkołach i przedszkolach.  W działaniach ekologicznych warto znaleźć miejsce dla siebie, ale trzeba być autentycznym i wybrać taki rodzaj aktywności, która przyciągnie pracowników, ale będzie też społecznie słuszna i zauważalna. Dobrze jest postawić na długofalowe, a nie jednorazowe akcje oraz znaleźć wiarygodnych partnerów do współpracy w tym ważnym temacie.

W tegorocznej edycji festiwalu Cannes Lions 2018, podkreślono znaczenie kampanii dotyczących ekologii. To zjawisko, które możemy założyć, że będzie się umacniać. Wśród nagrodzonych i bardzo ciekawych była kampania „Palau Pledge”, która otrzymała nagrodę Grand Prix Titatnium, Grand Prix Sunstainable Developement Goals, Grand Prix Direct. Pomysł polegał na tym, że każdy, kto odwiedza wyspę Palau, w paszporcie obok wizy dostaje do podpisania “zobowiązanie” do przestrzegania zasad dotyczących ochrony środowiska naturalnego.

https://www.youtube.com/watch?v=jsyKyZLUJ1E

Drugą ciekawą kampanią była „Trash Isles”, której celem była edukacja o plastikowych zanieczyszczeniach na Pacyfiku. Pomysł był ciekawy. Polegał na tym, że w światowym dniu oceanu został złożony wniosek do ONZ o uznanie istniejącego zanieczyszczonego obszaru, utworzonego z blisko 7 mln ton śmieci, jako oficjalnego kraju. Pod petycją podpisało się ponad 200 tysięcy osób z całego świata, stając się jednocześnie obywatelami Trash Isles. Wyspa ma nawet swoich honorowych obywateli takich, jak Al Gore oraz własną walutę i paszporty wyprodukowane z recyklingu śmieciowej plamy na Pacyfiku. Kampania miała na celu zwrócenie uwagi nie tylko na potrzebę ograniczenie zużywania plastikowych opakowań. Miała też uświadomić, że już wkrótce w oceanach może być więcej plastikowych śmieci niż ryb.

 

[1] European Commission, Breaking bag habits , 24/11/2017; https://ec.europa.eu/environment/efe/themes/waste/breaking-bag-habits_en

[2] https://www.dnb.pl/pl/komentarze-ekspertow/art89,zero-waste-na-rynku-opakowan.html



Spodobało Ci się to, co przeczytałeś? Porozmawiajmy
Doradzamy w obszarach takich jak: public relations, social media,
content marketing, strategia komunikacji i kreacja.

Tel (22) 321 51 00
Faks (22) 321-51-01
onboard@onboard.pl

Grupa On Board Think Kong
ECCO International Communications Network
Ul. Wolska 88 01-141 Warszawa

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Administratora, którym jest spółka On Board Public Relations Sp. z o.o. ul. Wolska 88, 01-141 Warszawa, moich danych osobowych wskazanych powyżej w celu odniesienia się do kwestii przedstawionych w treści zapytania. Przyjmuję do wiadomości, że udzielenie powyższej zgody jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji wskazanego wyżej celu. Powyższa zgoda może być w każdej chwili przeze mnie odwołana na podstawie oświadczenia przesłanego pocztą zwykłą na podany wyżej adres Administratora lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres onboard@onboard.pl co może jednak uniemożliwić udzielenie odpowiedzi na moje pytanie. Pozostałe informacje dotyczące przetwarzania przez Administratora moich danych i przysługujących mi uprawnień z tym związanych są zawarte Polityce Prywatności Administratora dostępnej tutaj.
logo logo
Grupa On Board Think Kong
ECCO International Communications Network
Ul. Wolska 88 | 01-141 Warszawa
logo