Maciej Jacewicz dla Nowego Marketingu

Aktualności
15 maja 2017

Maciej Jacewicz, SEO Specialist, Grupa On Board Think Kong

Wypowiedź do „Nowego Marketingu”, do cyklu „Kariera w marketingu”

– Jak zostałeś specjalistą ds. SEO/SEM? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Specjalistą SEO/SEM zostałem trochę z przypadku – kolega pracował w niewielkiej agencji SEO i polecił mnie na wolne miejsce. Tradycyjna droga seowca na etacie wygląda w następujący sposób: junior seo specjalista -> seo specjalista -> senior seo specjalista-> stanowiska kierownicze. Oczywiście nazwy stanowisk jak i zakres obowiązków mogą się różnić w zależności od firmy – ten podział nie jest sztywny.

– Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO/SEM?

Wszystkie działania prowadzone w obrębie strony (on-page) jak i poza nią (off-page). Do tych pierwszych należy m.in. przeprowadzanie audytów technicznych i contentu, bieżące rekomendacje co do tworzenia zoptymalizowanych treści, analizy profilu linków, monitoring i raportowanie. Działania poza stroną obejmują pozyskiwania odnośników do witryny, kontakty z wydawcami treści, analizy widoczności witryny i analizy konkurencji.

– Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

SEO jest dziedziną w której na efekty czeka się czasami wiele miesięcy. Wymaganą cechą jest więc cierpliwość i umiejętność planowania swoich działań, by przyniosły pożądane efekty w przyszłości. Konieczna jest znajomość narzędzi SEO i przede wszystkim umiejętność wyciągania z nich trafnych wniosków, ponieważ same narzędzia nie wykonają za nas całej pracy. Przydaje się podstawowa znajomość HTML/CSS/JavaScript, by móc porozumieć się z web developerami wdrażającymi przygotowane przez nas zalecenia technicznie. Bardzo ważna jest również umiejętność przystępnego wyjaśnienia klientom i osobom bez doświadczenia w SEO tego, jakie działania są prowadzone i dlaczego w ten a nie inny sposób. To wbrew pozorom bardzo ważna umiejętność, ponieważ uciekanie w kwestie techniczne powoduje, że SEO może wydawać się klientom nieprzystępne i zbyt skomplikowane. Ciągle należy się dokształcać i być na bieżąco z trendami – brak pasji do SEO prowadzi do szybkiego wypalenia zawodowego.

– Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO/SEM?

Praca jest z reguły mało stresująca, z racji tego, że mało rzeczy dzieje się „na teraz”. Różnorodność projektów, problemów dotykających witryny i różne metody ich rozwiązania sprawiają, że rzadko się nudzę.

– Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Czekanie na efekty potrafi czasami frustrować, tym bardziej że Google co jakiś czas wypuszcza większe aktualizacje algorytmu, do których trzeba się dostosować. Do tego wielu właścicieli witryn czasami nie docenia/nie rozumie roli SEO, która w przypadku wielu stron (zwłaszcza e-commerce) jest filarem dla pozyskiwania ruchu i jego monetyzację. Do plusów zaliczam wspomnianą wcześniej różnorodność (nie licząc comiesięcznego raportowania) i nabieranie umiejętności, które przynoszą realną wartość dodaną dla klienta bądź własnego projektu – a więc poczucie sensu tego, co robimy.

– Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Ankieta wykonana na grupie kilkudziesięciu seowców będzie najbardziej miarodajną odpowiedzią – https://www.silesiasem.pl/ile-zarabia-pozycjoner-stawki-w-polsce-w-2016-roku. Stawki są wiarygodne, przy czym w Warszawie zarobki są ok. 20-30% większe.

– Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO/SEM?

Osobie bez doświadczenia poleciłbym zacząć od małej agencji SEO. Po nabraniu doświadczenia po roku, czy dwóch można już pomyśleć o zmianie pracy na większą firmę z dedykowanym działem SEO. Jednocześnie warto prowadzić własny projekt, który pozwoli zdobywać doświadczenie wykorzystywane potem w pracy.

– Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO/SEM?

Żaden seowiec nie zna dokładnie algorytmu na jakim działają wyszukiwarki. Nasze działania opierają się na obserwacjach, testowaniu i weryfikowaniu w praktyce strzępków informacji wypuszczanych okresowo przez Google. Lektura dobrych anglojęzycznych blogów dedykowanych SEO to początek, najlepsze efekty da założenie własnej witryny i testowania zdobytych informacji w praktyce. Rok prowadzenia własnej witryny da nam więcej niż dogłębna lektura najlepszych publikacji branżowych.



Spodobało Ci się to, co przeczytałeś? Porozmawiajmy
Doradzamy w obszarach takich jak: public relations, social media,
content marketing, strategia komunikacji i kreacja.

Tel (22) 321 51 00
Faks (22) 321-51-01
onboard@onboard.pl

Grupa On Board Think Kong
ECCO International Communications Network
Ul. Wolska 88 01-141 Warszawa

logo logo
Grupa On Board Think Kong
ECCO International Communications Network
Ul. Wolska 88 | 01-141 Warszawa
logo