Wywiad z Mikołajem Podlaskiem – o visual storytellingu w PR

Aktualności
7 grudnia 2015

Wywiad z Mikołajem Podlaskiem, graphic designerem w Grupie On Board Think Kong. Rozmawiamy o visual storytellingu w PR i umiejętności opowiadania obrazem.

– Branża PR cyklicznie odświeża swój wizerunek, oferty i narzędzia którymi się posługuje. Czy visual storytelling to kolejny istotny trend w komunikacji?

Mikołaj Podlasek – Jednym z nośników nowych trendów w komunikacji są ciągle rozwijające się social media. Ich rozwój stwarza wiele korzyści i możliwości jeśli skutecznie zaprzęgniemy je do realizowanych kampanii.. Nowi konsumenci wyszukują treści w internecie w naturalny sposób tak jak wcześniej konsumowane były treści mediów papierowych czy tv. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi wykorzystywanych obecnie w komunikacji do budowania zasięgu jest visual storytelling, tekst wspierany obrazem albo nawet sam obraz (zarówno w formie zdjęcia jak i filmu czy infografiki). Taka sytuacja stwarza nowe możliwości w sposobach dotarcia do konsumentów i adresatów kampanii, ale jest również sporym wyzwaniem dla branży.

– Pytanie które musi zatem paść dotyczy kwestii owego wyzwania. Na czym ono polega i czy ma realny wpływ na ofertę agencji i zatrudnianych specjalistów?

M.P. – Istotą zmiany jest zmiana jakościowa w myśleniu i podejściu agencji PR – przejście ze słowa pisanego do mówienia poprzez obraz. Dla jednych visual PR to będzie ilustrowanie tekstów wyłącznie zdjęciami i infografikami, a dla drugich będzie szerszą ofertą obejmującą również materiały filmowe i nagrania audio.

Do perfekcji taką formę komunikacji opanowali filmowcy komunikujący się z widzami poprzez kadry i storytelling. Klasyczny press releases teraz powinien już mieć formę multimedia kit. W końcu walka o wzbudzenie zainteresowania również wśród dziennikarzy nadal trwa.

Z mojego doświadczenia wiem, że grafik, team kreatywny czy strateg to jest już „must” wśród agencji PR myślących o nadążaniu za trendami i potrzebami rynkowymi. Do tej pory takie umiejętności były zarezerwowane dla agencji reklamowych i częściowo też social mediowych. Nadrzędną rzeczą jest jednak kreatywność, zwłaszcza w sektorach FMCG, gdzie „brand is the king”.

– O czym powinno się pamiętać przygotowując angażującą infografikę? W czym tkwi jej sukces lub gdzie jest źródło porażki?

M.P. – Wszystkie social media musimy traktować jako platformy głównie bazujące na wizualnych wrażeniach. Każda też ma swoją specyfikę publikowania postów, nie wspominając o grupach docelowych. Atrakcyjna infografika powinna najpierw użytkownika zainteresować – być przyciągająca wizualnie aby ten zechciał się na niej zatrzymać przebijając się przez gąszcz informacji. Tutaj istotna jest jakość prezentacji – mówię tu o poziomie i stylu grafiki, który dodatkowo powinien być dostosowany do tonu przekazu, prezentowanej treści czy grupy docelowej. Kiedy już „kupiliśmy” uwagę odbiorcy atrakcyjną formą, powinniśmy zadbać o to by treść, jaką przekazujemy była dla niego interesująca. Nawet najlepiej ubrany graficznie tekst nie będzie stanowił dużej wartości, poza estetyczną. Dodatkowym wyzwaniem jest stworzenie grafiki takiej, którą ktoś będzie chciał się podzielić a co za tym idzie – zbudować dla naszej treści naturalny zasięg.

Czy można wobec tego powiedzieć, że nowe media to przede wszystkim przekaz obrazu?

M.P. – To zależy od wielu czynników – często konsumowany jest najpierw obraz a potem dopiero – tekst. Czasem także tylko obraz. Kiedy chcemy zaangażować odbiorcę przekazem emocjonalnym, nie ma lepszej formy niż visual storytelling jako uzupełnienie a czasem – zastępstwo tekstu pisanego.

Podobnie jest w przypadku infografik – data story telling. Zamiast złożonych wykresów możemy przedstawić dane w atrakcyjnej formie, działającej dodatkowo na wyobraźnię – to zdecydowanie ułatwia interpretację danych.

Rozmawiała: Dorota Ciszek, Ekspert Sektorowy, Media, Culture & Entertainment, On Board Public Relations

 



Spodobało Ci się to, co przeczytałeś? Porozmawiajmy
Doradzamy w obszarach takich jak: public relations, social media,
content marketing, strategia komunikacji i kreacja.

Tel (22) 321 51 00
Faks (22) 321-51-01
onboard@onboard.pl

Grupa On Board Think Kong
ECCO International Communications Network
Ul. Wolska 88 01-141 Warszawa

logo logo
Grupa On Board Think Kong
ECCO International Communications Network
Ul. Wolska 88 | 01-141 Warszawa
logo